Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2009

1ος Πανελλήνιος Σχολικός Λογοτεχνικός Διαγωνισμός 2009






















Οι βραβεύσεις του 1ου Πανελλήνιου Σχολικού Διαγωνισμού Διηγήματος και Ποίησης

ΔΙΗΓΗΜΑ
Βαν Κλίνκεν Μύριαμ, 1o Βραβείο Διηγήματος
Κατρέλη Σωτηρία 2ο Βραβείο Διηγήματος
Μουλά Παναγιώτα 3ο Βραβείο Διηγήματος

Κουτούζη Αντώνιο 1ος Έπαινος Διηγήματος Ομαδικό έργο
Τσαούση Θεμελίνη 1ος Έπαινος Διηγήματος Ομαδικό έργο
Ρούσσο Θεοφίλη 1ος Έπαινος Διηγήματος Ομαδικό έργο
Ζηρούνη Εμμανουήλ 1ος Έπαινος Διηγήματος Ομαδικό έργο
Καφρίτσα Κωνσταντίνο 2ος Έπαινος Διηγήματος
Γιαννούλη Αναστασία 3ος Έπαινος Διηγήματο

ΠΟΙΗΣΗ
Κρόκου Παναγιώτα 1ο Βραβείο Ποίησης
Μητσκόπουλος Λάζαρος 2ο Βραβείο Ποίησης
Σουλίδου Αρχοντία 3ο Βραβείο Ποίησης

Ευαγγέλου Ελένη 1ος Έπαινος Ποίησης
Χασάπη Γεωργία 2ος Έπαινος Ποίησης
Ευαγγέλου Ευστάθιο 3ος Έπαινος Ποίησης



2009
Εκδήλωση απονομής Βραβείων 1ου Πανελλήνιου Σχολικού Διαγωνισμο του Μορφωτικού Ομίλου Πετρούπολης


Κυρίες και κύριοι καλημέρα σας.
1ος Πανελλήνιος σχολικός διαγωνισμός ποίησης διηγήματος. Πήραμε ως Μορφωτικός όμιλος αυτή την απόφαση της διεξαγωγής του για να αφυπνίσουμε κάπως το πνεύμα των νέων καθώς θεωρούσαμε, άστοχα βέβαια, ότι η νεολαία είναι σχετικά αδιάφορη.

Αποδείχθηκε όμως στην πράξη ότι μόνο αδιάφορη δεν είναι. Μας δίνουν αυτή την εντύπωση γιατί ανταποκρίνονται σε όσα εμείς τους προσφέρουμε. Αν αυτά που θα τους δώσουμε έχουν κάποια αξία, τα παιδιά είναι ικανά να σταθούν όρθια με δυναμική παρουσία.


















Πολύ παρήγορο στις μέρες τα νέα παιδιά να δείχνουν ενδιαφέρον σε πράγματα που η αξία τους μένει αναλλοίωτη στο χρόνο όπως είναι ο γραπτός λόγος. Είναι επιτακτική ανάγκη να αφυπνιστεί η νεολαία και να ασχοληθεί περισσότερο με την πνευματική δημιουργία.
Μεγάλη ήταν η συμμετοχή των παιδιών από την περιφέρεια. Από κάθε γωνιά της Ελλάδας λάβαμε συμμετοχές εκτός από την Αττική και μερικές άλλες, ευτυχώς λίγες, μεγαλουπόλεις όπως η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα κλπ. Κι αυτό δείχνει πόσο πολύ οι μεγαλουπόλεις αλλοιώνουν τις αναζητήσεις των νέων.



Από κάθε γωνιά της Ελλάδος μόνα τους ή ομαδικά μέσα από τα σχολεία με την βοήθεια των καθηγητών τους λάβαμε 165 συμμετοχές στην ποίηση και 158 σε διηγήματα.
Μια πρόχειρη στατιστική μελέτη είναι πως οι συμμετοχές ήταν μοιρασμένες αριθμητικά και από τα δύο φύλλα.
Όλα τα κείμενα πεζά ή ποιήματα ανάλογα με την ηλικία του κάθε παιδιού ήταν πολύ - πολύ αξιόλογα.

Υπήρξαν δύο διαφορετικές επιτροπές κρίσεις αποτελούμενες από τρία άτομα η κάθε μία. Για τα διηγήματα την επιτροπή στελέχωσαν τρεις καθηγητές: η κυρία Δήμητρα Μουζάκη Ξιφάρη, η κυρία Ρηγοπούλου Κατερίνα και ο κύριος Φαντάκης Παναγιώτης.
Για την ποίηση η επιτροπή στελεχώθηκε από τρεις λογοτέχνες: την κυρία Καμπά Χριστίνα, την κυρία Λίτσα Θεοδωροπούλου και τον κύριο Δημήτρη Βαρβαρήγο.


Είναι μεγάλη ευθύνη όταν απέναντι σου έχεις νέα παιδιά που πρέπει να κρίνεις. δεν είναι εύκολο, θα έλεγα πολύ άβολο να βρίσκεται κάποιος στη θέση του κριτή. Υπάρχει ένας φόβος μήπως και αδικήσει. Ωστόσο όλα είναι ρίσκο, έτσι αφοσιωθήκανε και οι δύο επιτροπές κρίσεις στο διάβασμα των διηγημάτων και ποιημάτων με περίσσια προσοχή κι ενδιαφέρον δίχως την αυστηρή κριτική διάθεση, αλλά με το πως είναι πιο σωστά δομημένο, η ευρηματικότητα του θέματος και η απόδοσή του κατά τον καλύτερο τεχνικά τρόπο που χρειάζεται ένα λογοτεχνικό κείμενο.

Ως λογοτέχνης, αλίμονο αν δεν πίστευα με απόλυτο τρόπο στην αριστοκρατικότητα και στην ιερότητα της γραφής. Μα, για να προκύψει αυτό πρέπει να υπάρχει ο σωστός χειρισμός της γλώσσας.
Στην καλή γραφή υπάρχει πάντα το στοιχείο που θα προκαλέσει ένα έντονο θετικό ξάφνιασμα αναγνώρισης. Ξεχωρίζει από την απλότητα και την αληθοφανή ανάπτυξη του θέματος.
Μπορεί κανείς διαβάζοντας το να ξεχωρίσει χωρίς δυσκολία τις καλές από τις πρόχειρες ή και επιμελώς φιλότιμες προσπάθειες.



Η θεματολογία αφορούσε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι νέοι. Το ερώτημα ποιος είμαι που πάω, η μοναξιά, οι διαπροσωπικές σχέσεις, έρωτας, αγάπη, χωρισμός, το περιβάλλον, η ζωή στο μέλλον, η απογοήτευση ήταν η κύρια στοιχεία ενασχόλησης των παιδιών σαν να έθεταν το ερώτημα σε μας τους μεγάλους, ποιον κόσμο τους αφήνουμε.



Με αυτές τις ξεκάθαρες βάσεις, ένας λογοτεχνικός διαγωνισμός δεν ωφελεί απαραίτητα στην ανάδειξη των πρώτων, αλλά το ότι όλοι όσοι έλαβαν συμμετοχή σκέφτηκαν, έγραψαν και δημιούργησαν είναι η προσωπική τους επιτυχία και κατ’ επέκταση η επιτυχία του διαγωνισμού.
Να εκφράσω σε όλους σας τα θερμά μου συγχαρητήρια, εσείς είστε το μέλλον και σε εσάς στηριζόμαστε.

Γι αυτό, επιτρέψτε μου να επαναλάβω τα λόγια του επίκουρου:
Πάντα δούλευε. Πάντα αγάπα. Μην περιμένεις απ’ τους ανθρώπους ευγνωμοσύνη και να μην πικραθείς όταν δεν σε ευγνωμονούν. Νουθεσία αντί μίσους, χαμόγελο αντί περιφρόνησης. Πάντα να έχεις στην αποθήκη σου ένα μπουκάλι κρασί, στον κήπο σου ένα λουλούδι και στη βιβλιοθήκη σου ένα βιβλίο.

Να είστε καλά, καλή επιτυχία στις αναζητήσεις σας και ραντεβού στον επόμενο διαγωνισμό και με περισσότερη εμπειρία στον γραπτό λόγο.
Βαρβαρήγος Δημήτρης